Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Odrą - za 20 lat?

Obserwator Morski, 2012-03-20
W Szczecinie odbyło się posiedzenie Komisji ds. Transportu przy Unii Izby Łaba/Odra. W jej skład wchodzą przedstawiciele regionalnych izb gospodarczych z Hamburga, Magdeburga, Drezna, Chemnitz, Szczecina i Czech. Omawiano problemy, z jakimi boryka się transport śródlądowy w dorzeczu Odry i Łaby, oraz poddano analizie stan istniejącej infrastruktury Odry. Zwrócono uwagę na coraz płytsze koryto rzeki i wskazywano na niezbędne inwestycje dla przywrócenia jej żeglowności, jak modernizacja śluz i jazów, budowa i przebudowa stopni wodnych, zbiorników retencyjnych itp. Uczestnicy debaty sporządzili też rezolucję sprzeciwiającą się wykreśleniu Odry z listy śródlądowych szlaków wodnych. Co oznacza to stwierdzenie? Od kompetentnych instytucji dowiedzieliśmy się, że... - Pierwsze wytyczne definiujące politykę w zakresie TEN-T zostały przyjęte w 1996 r. W 2010 r. dodano mapy 10 nowych państw członkowskich, które przystąpiły do UE. 19 października 2011 r. został opublikowany najnowszy projekt rozporządzenia unijnego dotyczący transeuropejskich sieci transportowych - TEN-T. Obecne zmiany mają być odpowiedzią na główne problemy związane z rozwojem infrastruktury w UE celem włączenia jej w światowy system transportowy, poprzez np. wyrównanie różnic w infrastrukturze państw członkowskich, w szczególności na odcinkach transgranicznych, i pomiędzy nimi, rozwój połączeń multimodalnych, likwidację wąskich gardeł, zmniejszenie emisji gazów itp. itd. Aby procedura ustanowienia nowej sieci TEN-T została zamknięta, potrzebna jest zgoda Parlamentu Europejskiego. Koncepcja określa, że w perspektywie roku 2030 Odrzańska Droga Wodna, od Kanału Gliwickiego do Szczecina wraz z połączeniem kanałami Odra - Sprewa i Odra - Hawela z Berlinem oraz z europejskim systemem dróg wodnych zostanie zmodernizowana do klasy III, z zachowaniem istniejących odcinków klas IV i wyższych. Z powodu braku odpowiednich zasobów wodnych oraz konieczności ochrony unikatowej przyrody nie zostanie zrealizowany zamiar zmodernizowania całej Odrzańskiej Drogi Wodnej do klasy IV. W sieci TEN-T elementem europejskich dróg śródlądowych jest jedynie odcinek Szczecin - Berlin, tak więc połączenie Szczecina z południem kraju nie jest rozpatrywane jako realne do zrealizowania, a przez to nie będzie mogło być finansowane z funduszu TEN-T przez najbliższe 18 lat. Działania, które mogą poprawić ten stan rzeczy to: - uświadomienie rządowi konieczności prac na rzecz połączeń śródlądowych w aktualnych strategiach rozwoju, - wskazanie na konieczność podejmowania prac modernizacyjnych na rzekach w choćby minimalnym stopniu, podjęcie wspólnych działań w ramach Grupy Wyszehradzkiej i wykorzystanie jej głosu w celu ujęcia Odry i Łaby w europejskiej sieci transportowej, - opracowanie nowych systemów finansowania ze wskazaniem źródeł alternatywnych w stosunku do budżetów krajowych i dofinansowania unijnego. Czyli o Odrze jako śródlądowym szlaku transportowym możemy zapomnieć na długie lata.
 
A. Grześkowiak
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl