Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Litwini będą mieli statek-terminal LNG

wnp.pl, 2012-03-03
Litwa od 2014 roku będzie mieć pływający terminal gazu skroplonego, który na dziesięć lat wynajmie od norweskiej firmy. Koszt wynajmu wyniesie 689 mln dol. Import LNG bezpośrednio na Litwę będzie możliwy dzięki zawartej w piątek umowie między spółką Kłajpedos Nafta i norweską firmą Hoegh LNG. O podpisaniu dokumentu poinformował na swojej stronie internetowej dziennik "Baltic Course", powołując się na komunikat litewskiej firmy. Kontrolowana przez litewski Skarb Państwa Kłajpedos Nafta jest właścicielem naftowego terminalu w Kłajpedzie, z którego korzysta należąca do PKN Orlen rafineria w Możejkach. Kłajpedos Nafta wynajmie od norweskiego partnera i będzie eksploatować przez 10 lat statek, który pełni funkcję pływającego terminalu LNG. System działa tak, że statek cumuje w pobliżu brzegu, skąd biegnie rurociąg do systemu gazociągowego. Jak podał Baltic News Service, Litwini za wynajęcie statku przez 10 lat zapłacą 689 mln dol. To kwota porównywalna kosztami budowy gazoportu w Świnoujściu. Po okresie wynajmu Kłajpedos Nafta będzie mogła odkupić statek. O planie uruchomienia pływającego terminalu władze Litwy mówiły od dawna, bo jest to sposób na przynajmniej częściowe uniezależnienie się od importu gazu Rosji. Gazprom to jedyny dostawca błękitnego paliwa na Litwę. Rząd w Wilnie spiera się z rosyjskim koncernem nie tylko o cenę surowca, domagając się jej obniżki, jak i podział narodowej litewskiej firmy gazowej Lietuvos Dujos. Komunikat o podpisaniu umowy z norweską firmą pojawił się w dzień po tym, jak rosyjski koncern poinformował o zaskarżeniu do międzynarodowego arbitrażu władz Litwy w związku z planem wydzielenia z Lietuvos Dujos sieci gazociągów (tak jak przewiduje unijne prawo - PAP). Pierwsze dostawy LNG trafią na Litwę pod koniec 2014 roku, czyli w kilka miesięcy po uruchomieniu w Świnoujściu gazoportu. To oznacza, że Litwini raczej nie będą klientami polskiego terminalu, choć wcześniej realizujący te inwestycję Gaz-System brał pod uwagę taką możliwość. Gaz-System wspólnie ze stroną litewską przygotował też analizy budowy gazociągu łączącego Polskę i Litwę, umożliwiającego transport gazu ze Świnoujścia. "Rurociąg powstanie tylko wtedy, jeśli będzie faktycznie, komercyjnie wykorzystywany i gdy Unia Europejska go dofinansuje" - powiedział w piątek PAP prezes Gaz-Systemu Jan Chadam.
 
PAP
wnp.pl
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl