Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Miliard na gazoport

Namiary na Morze i Handel, 2010-03-18
Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju oraz 11 banków komercyjnych gotowe są pożyczyć ponad 1 mld euro na budowę terminalu LNG w Świnoujściu. Spółka Polskie LNG, która zajmuje się budową gazoportu, podpisała list intencyjny z EBOiR i umowy z bankami komercyjnymi. Koszt budowy terminalu to ok. 600 mln euro. EBOR zadeklarował możliwość dofinansowania projektu kwotą do 200 mln euro, a każdy z banków w konsorcjum, zorganizowanym przez PKO BP i Pekao SA - po 75 mln euro. Wśród banków znalazły się m.in.: Bank Nordea, Bank Gospodarstwa Krajowego, BNP Fortis oraz Bank Societe Generale. Plan zakłada emisję obligacji, które wykupią banki, na kwotę 950 mln euro. Termin wykupu ustalono wstępnie na 15-18 lat. Będą to papiery niezbywalne i tylko banki będące w konsorcjum mogą się nimi wymieniać. Duże zainteresowanie banków kredytowaniem terminalu wynika m.in. z faktu, że jest to projekt rządowy mający gwarancje spłaty. Ponadto, zdaniem Aleksandra Grada, ministra Skarbu Państwa, plusem inwestycji jest podpisana umowa z Katarem, na dostawę gazu LNG do Świnoujścia oraz umowa podpisana między Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem, do którego należy spółka Polskie LNG, a Gaz-Systemem (operator gazociągów przesyłowych), na korzystanie z terminalu. Koszty finansowania budowy zostaną bowiem ujęte w taryfie Gaz-Systemu, czyli opłacie przesyłowej, którą płacą wszyscy odbiorcy gazu. Ponadto, Polskie LNG stara się o uzyskanie na budowę terminalu funduszy z Unii Europejskiej. Pod koniec lutego br., spółka podpisała umowę z Instytutem Nafty i Gazu, której celem jest pozyskanie środków unijnych na budowę gazoportu. Chodzi o 456 mln zł. Instytut, jako instytucja wdrażająca, dla Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, przeprowadzi procedurę aplikacyjną, dotyczącą projektu budowy gazoportu. Wniosek do Komisji Europejskiej zostanie złożony do końca kwietnia br. Szef Polskiego LNG, Zbigniew Rapciak spodziewa się decyzji o przyznaniu unijnych pieniędzy w lipcu. Polskie LNG stara się także o 80 mln euro z programu "European Energy Plan for Recovery" (tzw. Recovery Plan). Aplikację do KE, o przyznanie tych środków, spółka złożyła wspólnie z Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. W maju zaś, spółka ma wybrać konsorcjum, które zbuduje terminal. W listopadzie ub.r. Polskie LNG wyłoniło do finalnego etapu 3 międzynarodowe konsorcja, które złożyły ostateczne oferty (patrz: "Namiary" 4/2010). Po wyborze głównego wykonawcy, inwestycja miałaby ruszyć w drugiej połowie 2010 r. Terminal LNG w Świnoujściu ma zostać uruchomiony 30 czerwca 2014 r. Jego wydajność ma wynieść 5 mld m3 gazu rocznie. W zależności od zapotrzebowania, możliwa będzie rozbudowa terminalu do 7,5 mld m3. Jednak umowa z Katarem zapewnia dostawy tylko 1,5 mld m3.
 
(PiF)
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl