Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Wodowanie papieskiego statku

Kurier Szczeciński, 2010-01-18
Tuż po odebraniu przez PŻM największego masowca w historii Polskiej Marynarki Handlowej w chińskiej stoczni Xingang w Tianjin zwodowany został inny statek budowany dla tego armatora. Jest to także masowiec, który nazywać się będzie m/s "Wadowice II". Zwodowany statek jest typowym, wyposażonym w dźwigi masowcem o nośności 38 tys. ton. Ma 190 metrów długości i 28,5 metra szerokości. Będzie wykorzystywany do przewozu takich ładunków, jak zboże, węgiel czy ruda żelaza. Statek ma zostać przekazany armatorowi wiosną tego roku. - Rzymska dwójka w nazwie masowca ma dwojakie znaczenie. Statek noszący nazwę tego miasta pływał już we flocie PŻM. Jest to również nawiązanie do imienia papieża Jana Pawła II - wyjaśnia Krzysztof Gogol, rzecznik prasowy PŻM. Specjalny list do dyrekcji armatora w tej sprawie przesłała Ewa Filipiak, burmistrz Wadowic, która została matką chrzestną jednostki. "Serdecznie dziękuję za wspaniałą decyzję, dzięki której nowy statek Polskiej Żeglugi Morskiej będzie nosił nazwę m/s »Wadowice«. Dla nas, mieszkańców papieskiego grodu, jest to wielkie wyróżnienie i zaszczyt, że po morzach i oceanach świata będzie pływał statek rozsławiający imię miasta rodzinnego Jana Pawła II" - można przeczytać w liście. Wprowadzanie nowych statków do floty PŻM odbywa się w ramach programu jej odnowy, który przewiduje zakup 34 jednostek do 2013 r. W 2008 r. armator odebrał w chińskiej stoczni Xingang cztery masowce o nośności 38 tys. ton każdy. W zeszłym roku przybyło mu pięć kolejnych tego typu jednostek. Były to: m/s "Mazowsze", m/s "Orawa", m/s "Kurpie", m/s "Kociewie" i m/s "Polesie". PŻM równocześnie sprzedaje najstarsze jednostki ze swojej floty. W zeszłym roku opuściło ją pięć 30-letnich masowców: m/s "Walka Młodych", m/s "Jamno", m/s "Gardno", m/s "Tały" oraz m/s "Wigry". Cztery ostatnie z nich to 16-tysięczniki, które przed przeflagowaniem nosiły nazwy polskich kopalń. Zostały wybudowane w latach 1979-1980 w angielskich stoczniach w ramach tzw. kontraktu stulecia, który uratował prze d upadkiem przeżywające trudne chwile zakłady okrętowe. W sumie szczeciński armator zamówił i odebrał wtedy na Wyspach 22 jednostki. Wśród nich większość stanowiły masowce o nośności zaledwie 4400 ton (tzw. małe angliki), które PŻM sprzedał lub zezłomował w poprzednich latach. W 2010 r. nowymi nabytkami armatora będzie seria czterech dużych masowców, którą zapoczątkował odebrany niedawno m/s "Giewont". Wszystkie mają mieć 80 tys. ton nośności, 230 metrów długości i przeszło 32 metry szerokości. Będą więc największymi jednostkami, które mogą przepłynąć Kanał Panamski. Dlatego w żeglugowej nomenklaturze są określane jako panamaksy.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl