Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

Najpierw było stabilne funkcjonowanie... - potem wzrost

Morza i Oceany, 2009-09-16
Pomimo ogólnoświatowego kryzysu gospodarczego pierwsze sześć miesięcy 2009 roku było dla Unity Line okresem stabilnego funkcjonowania. Polski przewoźnik promowy odnotował wzrost w liczbie przewiezionych samochodów osobowych i pasażerów na trasie Polska - Szwecja. Jednak według ekspertów Unity Line prognozy dla rynku transportu promowego na najbliższe miesiące cechują się dużym stopniem niepewności. Bieżący rok rozpoczął się pod dużym wpływem ogólnoświatowego kryzysu. Spowolnienie dotknęło również branżę przewozów promowych. Jednak, zgodnie z zeszłorocznymi prognozami Zarządu Unity Line, efekt spowolnienia nie dotknął tak bardzo szczecińskiego przewoźnika, jak całego rynku, czy innych gałęzi gospodarki. W niektórych segmentach firma zanotowała wzrost nawet o 63,5 procenta (w przypadku przewozu samochodów osobowych) w porównaniu z analogicznym okresem w roku 2008. Miało na to wpływ wiele czynników, między innymi zagęszczona siatka odejść. Sytuacja gospodarcza oraz załamanie kursów walutowych wpłynęło przede wszystkim na liczbę przewozów pasażerskich, które w skali całego rynku odnotowały spadek o 7,6% w porównaniu do minionego półrocza. Jednak z kolejnymi miesiącami zauważalne jest zwiększone zainteresowanie podróżami na linii Polska - Skandynawia. Podobna tendencja widoczna jest w wynikach Unity Line. W tym jednak wypadku liczba przewiezionych pasażerów znacząco odbiega od średniej dla całej branży promowej w Polsce. Szczeciński przewoźnik promowy odnotował 40% wzrost w tym półroczu, w porównaniu z analogicznym okresem 2008 r. Przyczyn takiej różnicy należy upatrywać w fakcie, że zarówno Polacy, jak i Skandynawowie zwiększyli swoją aktywność w ramach wyjazdów, np. w celach turystycznych. Najważniejszym czynnikiem, jaki miał wpływ na wzrost przewozów pasażerskich w Unity Line, było pojawienie się nowego promu Skania. Umożliwiło to nie tylko zagęszczenie siatki połączeń, ale dało również możliwość tworzenia nowych ofert oraz promocji. Podobna tendencja widoczna jest w przewozach samochodów osobowych. Wbrew kryzysowi oraz widocznej na przestrzeni ostatnich kilku lat postępującej stagnacji rynku (2006 rok to wzrost o 18,2%, 2007 o 12,8%, a 2008 o 8,7%) pierwsze półrocze 2009 roku w Unity Line to wzrost aż o 63,5%. Przyczyn takich zmian należy szukać w lepszej sytuacji materialnej turystów, którzy częściej wybierają się w podróż do Skandynawii własnym pojazdem. Zmienia się także profil podróżnych, którzy decydują się na turystykę autem ze względu na wygodę (możliwość przewiezienia dużej ilości bagażu, rowerów itp.) oraz dużą niezależność na miejscu wyjazdu. Na wzrost niewątpliwie mają także wpływ pojawiające się pod koniec 2008 roku oraz początku 2009 roku liczne promocje. Z niektórych ofert Unity Line, takich jak czerwcowa promocja z okazji 15-tych urodzin szczecińskiego przewoźnika, skorzystało aż 30%pasażerów. Odmienna tendencja widoczna jest natomiast w przewozach autokarowych Unity Line. W tym półroczu spadek w stosunku do analogicznego okresu 2008 roku wyniósł 7,6 %. Takie wyniki nie są zaskoczeniem dla Unity Line, gdyż stanowią one kontynuację wieloletniej tendencji rynkowej. W 2006 roku przewozy autokarowe zanotowały spadek o 2,5%, 2007 o 8%, 2008 aż o 28,4%. Najważniejszą przyczyną takiej zmiany jest zastój na szwedzkim i norweskim rynku pracy. Osoby poszukujące zatrudnienia niechętnie wybierają posady w tych krajach. Z kolei pracujące tam osoby przeważenie mają stałą i stabilną pracę, która gwarantuje im większy budżet. Dzięki temu podczas swoich podróży wybierają oni inny rodzaj transportu, przeważnie własne samochody. Spadki dotknęły także bałtyckie przewozy wagonów kolejowych, które w Polsce Unity Line obsługuje w 100%. Wyniki tego typu transportu miały bilans ujemny w stosunku do roku 2008 i wahały się pomiędzy -11,5% w czerwcu a -35,3% w lutym. Spadki te są efektem mniejszej elastyczności przewozów kolejowych, które nie są w stanie szybko reagować na zmieniające się potrzeby i realia rynku. Warto dodać, że ujemny bilans przewozowy nie dotyczy tylko rynku polskiego, gdyż podobne zmiany można dostrzec również w innych krajach Europy. Zarząd Unity Line ciągle jednak uważa, że w przewozach kolejowych istnieje jeszcze duży potencjał (np. w niepopularnych w Polsce przewozach intermodalnych). Znajduje to potwierdzenie w powolnej stabilizacji liczby bałtyckich przewozów wagonów kolejowych, które widoczne są na przestrzeni ostatnich miesięcy. Niewielki spadek zauważalny jest również wśród przewozów ciężarowych. W pierwszym półroczu 2009 zanotowano spadek wynoszący 4,3%. Jednak wahania w poszczególnych miesiącach sięgały od +3,9% w maju, do -14,6% w kwietniu. Ten nieznaczny spadek wyniknął głównie ze spowolnienia gospodarczego oraz zmniejszenia produkcji (w I półroczu br. produkcja sprzedana przemysłu ukształtowała się na poziomie o 8,3% niższym niż przed rokiem - dane GUS). W konsekwencji zmniejszył się eksport do Skandynawii. Jednak dane przewozowe Unity Line wskazują na powolne wychodzenie gospodarki z chwilowej zapaści, co pozytywnie rokuje na drugą połowę 2009 roku. Wyniki przewozowe Unity Line odzwierciedlają ogólne tendencje w przewozach promowych pomiędzy Polską a Skandynawią - podsumowuje Paweł Wojdalski, Kierownik Działu Eksploatacji Unity Line - Jednak dzięki odpowiedniej strategii oraz wcześniejszemu przygotowaniu, poradziliśmy sobie znacznie lepiej niż wskazywałyby wyniki całego rynku. Jedną z głównych przyczyn tej sytuacji jest dobrze obrana polityka dotycząca budowy i rozwoju serwisu. Zagęściliśmy siatkę odejść, co w konsekwencji umożliwiło nam częstsze odejścia i lepsze dostosowanie się do potrzeb naszych klientów. Budowanie naszego serwisu drogą, którą obraliśmy wcześniej przynosi efekty - sprawdza się zarówno w hossie, jak i bessie.
 
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl