Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Stawy będą odnowione

Kurier Szczeciński, 2012-03-12

Na Zalewie Szczecińskim znajdują się cztery bramy torowe, czyli budowle nawigacyjne wyznaczające tor wodny Szczecin - Świnoujście. Każdą tworzy para staw świetlnych. W tym roku jedna z nich - Czwarta Brama Torowa - zostanie wyremontowana. Urząd Morski w Szczecinie ogłosił przetarg na wykonanie tych prac. Do 15 bm. można składać oferty na wykonanie remontu stałych znaków nawigacyjnych na Czwartej Bramie Torowej, znajdującej się na styku Roztoki Odrzańskiej i Zalewu Szczecińskiego, na wysokości Wyspy Falochronowej osłaniającej port w Trzebieży. Chodzi o dwa identyczne obiekty nawigacyjne: stawę wschodnią i zachodnią. Są one umieszczone symetrycznie po obu stronach osi toru wodnego, w odległości 260 m od siebie. Ich wysokość to ponad 28 m n.p.m. Stawy zbudowano w 1926 roku. Mają one charakterystyczny wygląd i różnią się tylko kolorem, zachodnia jest zielona, a wschodnia - czerwona. Na kolistym fundamencie, pogrążonym w dnie akwenu i wyniesionym ponad lustro wody, posadowiona jest stalowa konstrukcja wieży. Ma ona ponad 25 m wysokości. W środku wieży znajduje się cylindryczny szyb komunikacyjny, a wyżej - laterna z dwoma galeryjkami i stożkowym dachem. W górnej jej części na żeliwnym cokole ustawione jest światło nawigacyjne, świecące jednocześnie w obu kierunkach. W nocy wyznacza ono właściwą stronę toru. Światło znajduje się na wysokości 24,5 m nad lustrem wody. Zasilanie w energię elektryczną o napięciu 230 V możliwe jest dzięki linii kablowej, ułożonej na dnie akwenu. Dolna część stawy to sztuczna wyspa zbudowana z drewnianych pali wbitych w dno i opasanych stalową ścianką. Wnętrze wypełnia piasek i warstwa betonu. Obwód obudowany jest głazami. Beto-nowy cokół obmurowano cegłą klinkierową. Na poziom korony cokołu prowadzą dwie drabinki. Przy jednej znajduje się stalowy zwodzony pomost cumowniczy, unoszony za pomocą windy korbowej. Do zwycięzcy przetargu będzie należało wykonanie szeregu prac remontowych. Zniszczone elementy konstrukcji trzeba zdemontować, a następnie naprawić lub wymienić na nowe. Wszystkie stalowe części zostaną wyczyszczone, zabezpieczone przed rdzą i pomalowane. W zakres prac wchodzi też m.in. wyposażenie budowli w osprzęt elektryczny, odnowienie cokołu i wymiana windy do podnoszenia pomostu. W zeszłym tygodniu przedstawiciele firm zainteresowanych wykonaniem tych prac oglądali z bliska obiekty. - Wizja lokalna odbyła się 7 marca i uczestniczyli w niej przedstawiciele trzech potencjalnych wykonawców - informuje Ewa Wieczorek, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Szczecinie. Ze względu na dużą wilgotność, prace remontowe powinny się rozpocząć na początku sezonu, w okresie najwyższych temperatur. W celu zapewnienia bezpieczeństwa barki roboczej należy na czas prac wbić pale cumownicze, które nad wodą muszą mieć żółty odblaskowy kolor. Całość zadania ma być wykonana do 15 października br. - Czwarta brama była po raz ostatni remontowana 12 lat temu - dodaje E. Wieczorek. W przypadku Pierwszej Bramy Torowej takie prace przeprowadzono w 2005 roku. Drugą odnowiono w 1999 r. Trzecia natomiast została całkowicie przebudowana - w 2009 r. postawiono nowe stawy.
 
Elżbieta Kubowska
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2021 info@maritime.com.pl