Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Rok pod znakiem kontenerów

Morza i Oceany, 2011-12-29

Morza i Oceany rozmawiają z Januszem Kasprowiczem, Rzecznikiem Prasowym ZMP Gdańsk S.A. Morza i Oceany: - Jaki, pod względem przeładunków, był 2011 rok? Janusz Kasprowicz, Rzecznik Prasowy ZMP Gdańsk: - Na pełne podsumowanie jest jeszcze za wcześnie. Wiemy jednak, że bilans przeładunków będzie zadowalający, ponad 24 mln ton. MiO: - Jaki był rok 2011, w porównaniu do roku 2010, lepszy czy gorszy? Janusz Kasprowicz: - Rok 2010 przyniósł gdańskiemu portowi rekordowe obroty. Obsługą 27,2 mln ton sięgnęliśmy niemal historycznego wyniku z 1978 roku. Zmieniła się jednak znacznie struktura przeładunków i rola, jaką port odgrywa dla rozwoju Pomorza i gospodarki kraju. Przed 30 laty Gdańsk był klasycznym portem masowym, budującym swoją pozycję głównie eksportem węgla i paliw płynnych. Drobnica zajmowała wówczas zaledwie 7% przeładunków. Obecnie obroty surowcami energetycznymi stanowią już tylko nieco ponad połowę ogółu przeładunków, a na drugiej pozycji znalazła się skonteneryzowana drobnica. To znacząca zmiana jakościowa. Gdańsk stał się ponadregionalnym portem uniwersalnym, przyjmującym oceaniczne kontenerowce. Uruchomienie regularnego i bezpośredniego serwisu kontenerowego z Dalekiego Wschodu do gdańskiego "DCT" stworzyło w Porcie Gdańsk bałtycki hub kontenerowy. Spodziewamy się sięgnięcia w br. poziomu obsługi 700.000 TEU. MiO: Jakie są perspektywy na rok 2012 ? Mówi się, że będzie bardziej kryzysowy... Janusz Kasprowicz: - Odczuliśmy w Gdańsku już tegoroczny kryzys gospodarczy. Choć na relatywnie niezłym poziomie (ok.10 mln ton) - wbrew zapowiedziom polityki naszego wschodniego sąsiada: "rosyjskie towary w rosyjskich portach" - utrzymał się jeszcze tranzyt rosyjskiej ropy naftowej, spodziewamy się jego dalszego zmniejszenia. Zakładamy jednak uzupełnienie rosnącej przez to rezerwy przeładunkowej "Naftoportu" zwiększoną aktywnością naszej krajowej gospodarki. Realizowane lub podejmowane inwestycje powinny nam zapewnić bardziej racjonalne wykorzystanie coraz nowocześniejszej infrastruktury przeładunkowej. Sprzyjać temu będzie także znaczne zwiększenie drogowo-kolejowej dostępności portu od strony lądu. Optymistycznie rysują się dla portu efekty budowanej Obwodnicy Południowej Gdańska, Trasy Sucharskiego, Trasy Słowackiego z tunelem pod Martwą Wisłą, czy inwestycje kolejowe linii E-65 i - oczywiście - Autostrada A-1 z modernizacją drogi E7 do Warszawy. Zważywszy, że 75% obsługiwanej przez Gdańsk masy towarowej przeznaczone jest dla klientów spoza Pomorza, atrakcyjność portu bardzo wzrośnie. MiO: - W Porcie Gdańsk jest sporo rozpoczętych inwestycji: które z nich są najważniejsze i kiedy się zakończą? Janusz Kasprowicz: - Od 4 stycznia 2010 roku, kiedy "Maersk Taikung" zainaugurował w "DCT" azjatycki serwis kontenerowy AE10, cieszymy się w Gdańsku niespotykaną dynamiką obrotów. Kierownictwo Terminalu nieustannie inwestuje w urządzenia przeładunkowe, a także zwróciło się do nas o zgodę i wsparcie planów rozbudowy bazy kontenerowej. Liczymy, że coraz bardziej efektywna współpraca z "Maerskiem" przyspieszy realizację projektu. Podobnie, jak "DCT", rolę bałtyckich hubów ma także szansę odgrywać Terminal Suchych Ładunków Masowych budowany przez "Port Północny", "Rudoport" i "Sea Invest", jak i Baza Składowania i Przeładunku Paliw Płynnych, której budowę podejmuje płocki "PERN" wraz z niemiecką firmą "Oiltanking". Latem 2012 ruszyć mają także nowe linie Gdańskiego Terminalu Masowego - bazy przeładunkowo-składowej "Malteurop", magazynów i suszarni jęczmienia - pozwalające obsługiwać zarówno kierunek importowy, jak i eksportowy. Budowle hydrotechniczne wszędzie w świecie należą do najdroższych. Istotne przedsięwzięcia realizujemy w Gdańsku, stwarzając dogodne warunki inwestorom zagranicznym lub finansując je ze wsparciem funduszy UE, czy też kibicując działaniom Urzędu Morskiego. Własnymi siłami możemy jedynie modernizować infrastrukturę na istniejących nabrzeżach. Ze względu na wysoką efektywność rejonu Basenu Górniczego, przewidujemy zatem np. modernizację Nabrzeży Rudowego i Węglowego. Eksploatującą je obecnie największą w Gdańsku spółkę operatorskę - "Port Gdański Eksploatacja" - ZMPG S.A. przygotowuje do prywatyzacji. Spodziewamy się znaleźć wkrótce partnera, pozwalającego jej zrealizować ambitne projekty rozwojowe. Przez gdański port przechodzą w każdym roku towary o wartości przekraczającej 100 miliardów złotych. Ten szacunek najlepiej obrazuje gospodarcze znaczenie portu. Rok 2011 minął nam "pod znakiem kontenerów" - liczymy, że rok kolejny symbolizować będą inwestycje, podnoszące krajowy - polski walor portu. Dziękujemy
 
Rozmawiał: Bogdan Tychowski
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl