Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Konferencja w Ostrawie. Na rzecz nowoczesnej infrastruktury kolejowej w Europie

Nadmorski Przegląd Gospodarczy, 2011-12-20

Związek dla Rozwoju Regionu Śląsko-Morawskiego tradycyjnie już był gospodarzem i organizatorem międzynarodowej konferencji TRANSPORT 2011, która w tym roku odbyła się w Ostrawie (Czechy), 8-10 listopada br., a w jej przededniu miało miejsce 14. posiedzenie Komitetu Sterującego VI Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego. Posiedzenie SC PETC VI Na zaproszenie Ministerstwa Infrastruktury na posiedzenie Komitetu Sterującego, któremu przewodniczył Wojciech Żarnoch, przybyło 20 przedstawicieli z pięciu krajów: Austrii, Czech, Polski, Słowacji i Węgier. Uczestnicy konferencji oprócz zagadnień VI Pan-Europejskiego Korytarza, zajmowali się też problematyką korytarza Bałtyk - Adriatyk, który decyzją Komisji Europejskiej w całości znalazł się w "Core Network", czyli sieci bazowej strategicznych połączeń infrastrukturalnych Unii Europejskiej. Informacja ta zdominowała posiedzenie, a Helmut Adelsberger z Dyrektoriatu Generalnego Komisji Europejskiej DG MOVE, z dumą podkreślał, że BAC to jeden z 10 korytarzy, które składają się na sieć bazową korytarzy w UE. Swoim zasięgiem obejmuje on Rail Baltica i Via Baltica oraz kolejowy odcinek projektu priorytetowego TEN-T-PP 23, jak i odcinek drogowy TEN-T 25. Trasa kolejowa Gdańsk - Bydgoszcz - Katowice wraz z rozszerzeniem o odcinek drogowy i kolejowy Bratysława - Wiedeń - Graz - Klagenfurt - Villach - Udine - Wenecja - Bolonia - Rawenna stanowią integralną część nominowanego korytarza. W chwili obecnej przygotowany przez Komisję Europejską projekt transportowej sieci bazowej "Core Network", który ma zastąpić 30 priorytetowych korytarzy transportowych. Czeka on na zatwierdzenie przez Parlament Europejski. Budżet ustanowiony został na ok. 22 miliardy euro, i w ponad 80 proc. przewidziany jest na współfinansowanie modernizacji i rozbudowę sieci kolejowej. Przyjęty przez PE i po wniesieniu ewentualnych poprawek projekt będzie współfinansowany przez budżet EU na lata 2014-2020. Reprezentanci ministerstw Czech, Polski, Słowacji i Austrii dokładnie przedstawili raporty ze stopnia realizacji projektów infrastruktury drogowej i kolejowej w ramach wspomnianego korytarza. Podsumowując debatę członkowie grupy roboczej korytarza Bałtyk - Adriatyk dyskutowali nad formą i zasadnością kontynuacji posiedzeń Steering Committee Korytarza VI w obliczu nowej zmienionej rzeczywistości. Faktem stała się bowiem zamiana 30 priorytetowych odcinków na sieć korytarzy: bazowych i wspomagających. "From Patchwork to Network" to aktualne motto w DG MOVE. Pomimo zmiany struktur i nomenklatury w Komisji Europejskiej uchwalono, że rozwijana do tej pory współpraca podczas posiedzeń Komitetu Sterującego będzie kontynuowana. Konferencja TRANSPORT 2011 Po raz 15. miała miejsce międzynarodowa konferencja TRANSPORT. Stanowi ona największe forum monitoringu i rozwoju sieci komunikacyjnych w tej części Europy. Oficjalnymi patronami konferencji byli ministrowie transportu: Polski, Czech, Słowacji i Austrii oraz Komisja Europejska. Wśród gości byli przedstawiciele ministerstw ds. transportu i infrastruktury, przedstawiciele miast i regionów. Uczestnicy spotkania przybyli z Czech, Słowacji, Polski, Austrii, Węgier i Słowenii. Obecni byli operatorzy transportu i pracownicy ośrodków naukowo-badawczych, głównie z krajów reprezentowanych w Komitecie Sterującym. W tym roku konferencja przebiegała pod znakiem podsumowań 12 lat dotychczasowej działalności na rzecz Korytarza Transportowego BAC, zwieńczonego wpisaniem go w całości przez Komisję Europejską w nową sieć układu transportowego Core Network. Do współpracy pięciu krajów (Polska, Czechy, Słowacja, Austria, Włochy) dołącza Słowenia. Fakt ten mocno akcentował Wojciech Żarnoch, przewodniczący Komitetu Sterującego Korytarza PETC VI, mówiąc o współpracy międzynarodowej w VI Pan-Europejskim Korytarzu Transportowym. W 2010 roku Parlament Europejski i Rada UE podjęły ważną decyzję o utworzeniu dziewięciu korytarzy, kolejowego ruchu towarowego. Decyzja ta stworzyła podwaliny do formalnej współpracy krajów przy tworzeniu nie tylko nowoczesnej infrastruktury kolejowej, ale także systemu nowoczesnej eksploatacji, uwzględniającej potrzeby wzmożonego bezpieczeństwa ruchu, jakie zapewnia system ERTMS. Został utworzony Korytarz 5 (B-A Corridor) przebiegający po trasie zbliżonej do VI Pan-Europejskiego Korytarza Transportowego i projektu nr 23, rozszerzony o korytarz Bałtyk - Adriatyk: Gdynia/Gdańsk - Katowice - Ostrawa/Żilina - Bratysława/Wiedeń - Klagenfurt - Udine - Wenecja/Triest/Bolonia - Rawenna z odgałęzieniem Graz - Maribor - Ljubljana - Koper/Triest. Prace nad stworzeniem struktur formalnych przewidzianych decyzją Executive Board, Management Board's są już w toku.
 
Tekst i zdjęcia: Joanna Mletzko
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl