Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gazoport - Terminal LNG

Morza i Oceany, 2010-04-01
Kalendarium działań w 2009 r. i po I kwartale 2010 r. Spółka Polskie LNG S.A. jest odpowiedzialna za budowę i późniejszą eksploatację terminalu gazu skroplonego (LNG) w Świnoujściu, który stanowi podstawę gazoportu. 12 lutego 2009 r. spółka Polskie LNG otrzymała decyzję środowiskową dla część morskiej terminalu, wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Szczecinie. 4 marca 2009 r. spółka Polskie LNG otrzymała decyzję środowiskową dotyczącą części lądowej, wydaną przez Prezydenta Miasta Świnoujście. 24 kwietnia 2009 r. została jednogłośnie przyjęta przez Sejm Ustawa o inwestycjach w zakresie terminalu regazyfikacyjnego skroplonego gazu ziemnego w Świnoujściu (tzw. Specustawa). Dzięki niej nastąpiło uproszczenie i skrócenie procedur administracyjnych związanych z przygotowaniem i realizacją inwestycji. 23 czerwca 2009 r. rozpoczęto procedurę udostępniania terminalu LNG (tzw. open season), podczas której firmy zainteresowane regazyfikacją (procesem zamiany gazu z postaci ciekłej w lotną), mogą zgłaszać swoje zapotrzebowanie na taką usługę. 29 czerwca 2009 r. została podpisana 20-letnia umowa pomiędzy PGNiG a Qatargas na dostawy LNG do Polski. 15 lipca 2009 r. zostało zawarte porozumienie z Prezydentem Miasta Świnoujście, w którym spółka Polskie LNG zobowiązała się do rozbudowy infrastruktury w pobliżu terminalu po zakończeniu budowy, m.in. rozbudowa ul. Ku Morzu (wraz ze ścieżką rowerową) oraz budowa bezpiecznego zejścia na plażę z parkingiem na 100 miejsc i drogą dojazdową do ul. Ku Morzu. 15 lipca 2009 r. spółka Polskie LNG otrzymała pozwolenie na budowę części lądowej terminalu LNG, wydane przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Uprawomocnienie nastąpiło 4 sierpnia 2009 r. Od 6 sierpnia 2009 r. trwa procedura wyboru podmiotu, który zbuduje terminal LNG (Generalny Realizator Inwestycji). Wpłynęło 8 wniosków od 25 firm z 9 krajów. Trzy konsorcja zakwalifikowano do finałowego etapu: 1. Saipem S.p.A (Włochy) - Saipem SA (Francja) - Techint Compagnia Tecnica Internazionale S.p.A. (Włochy) - Snamprogetti Canada Inc. (Kanada) - PBG SA (Polska) - PBG Export Sp. z o.o. (Polska). 2. Tecnimont S.p.A. (Włochy) - Polimex Mostostal SA (Polska) - Sofregaz SA (Francja) - Vinci Construction Grands Projets Sas (Francja) - Entrepose Contracting SA (Francja). 3. Daewoo Engeneering & Construction Co Ltd. (Korea) - Korea Gas Corporation (Korea) - Daewoo Engineering Company (Korea). Wszystkie te konsorcja złożyły oferty wstępne 4 lutego 2010 r. Popisanie umowy z wykonawcą w czerwcu 2010 r. Od 18 sierpnia 2009 r. trwa procedura wyboru wykonawcy usług nadzoru inwestorskiego nad budową terminalu. Wpłynęło 11 wniosków od firm z 9 krajów. Trzy konsorcja zakwalifikowano do finałowego etapu: 1. SOCOIN Ingenieria y Construcción Industrial, S.L.U. (Hiszpania), 2. Konsorcjum: ILF Consulting Engineers Polska Sp. z o.o. (Polska) - ILF Beratende Inguenieure GmbH (Niemcy) - MEI, LLC (USA). 3. Konsorcjum: WS Atkins-Polska Sp. z o.o. ( Polska) - Atkins Ltd. (Wielka Brytania). Wszystkie te podmioty złożyły oferty wstępne 28 stycznia 2010 r. Popisanie umowy z wykonawcą w maju 2010 r. 20 sierpnia 2009 r. zostało podpisane porozumienie o współpracy pomiędzy Polskim LNG, Operatorem Gazociągów Przesyłowych GAZ-SYSTEM S.A., Urzędem Morskim w Szczecinie oraz Zarządem Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Porozumienie określa zasady współpracy pomiędzy stronami, w szczególności zakresy rzeczowe i harmonogramy poszczególnych projektów, które składają się na budowę gazoportu. 21 sierpnia 2009 r. zostało podpisane porozumienie z bankiem PKO BP S.A., któremu została powierzona rola koordynatora organizacji pierwszego etapu finansowania inwestycji przez banki komercyjne. Z dniem 1 stycznia 2010 r. spółka Polskie LNG sp. z o.o. uległa przekształceniu w spółkę akcyjną, zgodnie z postanowieniem Sądu Rejonowego Szczecin-Centrum w Szczecinie z dnia 31 grudnia 2009 r. Realizacja strategicznej inwestycji dla bezpieczeństwa energetycznego kraju, stopień skomplikowania projektu oraz zakres inwestowanych środków przemawiały za koniecznością prowadzenia tego przedsięwzięcia w formie spółki akcyjnej. 28 stycznia 2010 r. spółka Polskie LNG S.A. otrzymała certyfikat jakości ISO, który jest potwierdzeniem, że firma stosuje profesjonalny system zarządzania w obszarze "organizacji i nadzoru nad prowadzeniem inwestycji budowlanych w zakresie terminali gazowych". To pierwsza firma z takim certyfikatem w Europie Środkowej. W grudniu 2009 r. niemiecka firma TüV Thüringen przeprowadziła w spółce Polskie LNG audyt certyfikacyjny ISO. W jego rezultacie firmie przyznano Certyfikat Jakości zgodny z normą ISO 9001:2008 (PN-EN ISO 9001:2009) w zakresie prac obejmujących: wybór wykonawców prac związanych z projektowaniem, budową terminala i nadzorem inwestorskim, współpracę z instytucjami nadzorującymi pozostałe elementy terminala, nadzór nad wykonawcami (Generalnym Projektantem i Generalnym Realizatorem Inwestycji oraz innymi wykonawcami w projekcie). 25 lutego 2010 r. ogłoszono wyniki badania opinii mieszkańców Świnoujścia na temat budowy gazoportu, które zostało wykonane przez firmę MillwardBrown SMG/KRC, na zlecenie Polskiego LNG. Badanie wykazało, że 72% mieszkańców Świnoujścia popiera budowę gazoportu w ich mieście a 24% jest tej inwestycji przeciwnych. Wśród mieszkańców Warszowa - dzielnicy, w której gazoport ma być zlokalizowany - inwestycję popiera 51% a przeciwnych jest 43%. Badanie metodą wywiadu telefonicznego objęło reprezentatywną grupę 1.000 osób, dobraną w taki sposób, aby odzwierciedlała strukturę mieszkańców Świnoujścia pod względem wieku, płci, wykształcenia i dzielnicy zamieszkania. 26 lutego 2010 roku w Krakowie została podpisana umowa pomiędzy spółką Polskie LNG S.A. a Instytutem Nafty i Gazu, która jest elementem procesu pozyskania środków unijnych w wysokości 456 milionów złotych. 2 lutego 2010 r. Minister Rozwoju Regionalnego podpisała zaktualizowaną listę projektów indywidualnych w Programie Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko, na której znajduje się inwestycja realizowana przez Polskie LNG S.A. Na budowę terminalu LNG w Świnoujściu została także przewidziana kwota 80 mln EUR, w ramach Programu "European Energy Plan for Recovery" (tzw. Recovery Plan). Aplikację do Komisji Europejskiej, o przyznanie tych środków, wspólnie złożyły spółka Polskie LNG (55 mln EUR) oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście S.A. (25 mln EUR). 3 marca 2010 roku został podpisany list intencyjny z Europejskim Bankiem Odbudowy i Rozwoju (EBOR) oraz umowy z 10 bankami komercyjnymi, na czele z PKO BP S. A. i Pekao S. A., na finansowanie budowy terminalu LNG w Świnoujściu. Łączna kwota zadeklarowanego finansowania wynosi ok. 1 mld EUR. EBOiR przekaże na budowę terminalu do 200 mln EUR, natomiast każdy z banków komercyjnych wchodzących w skład konsorcjum zapewni co najmniej 75 mln EUR. Finansowanie zostanie zrealizowane w formie długoterminowych obligacji projektowych, wyemitowanych przez Polskie LNG S.A. 3 marca 2010 r. spółka Polskie LNG otrzymała pozwolenie na budowę terminalu LNG w części morskiej, wydane przez Wojewodę Zachodniopomorskiego. Uprawomocnienie nastąpiło 26 marca 2010 r. 10 marca 2010 r., z inicjatywy Polskiego LNG, odbyło się seminarium na temat budowy gazoportu, zorganizowane przez Radę Miasta Świnoujście. Podczas spotkania, którego celem było przekazanie mieszkańcom jak najszerszej informacji na temat budowy terminalu LNG i portu zewnętrznego w Świnoujściu, przedstawiciele spółki oraz zaproszeni eksperci odpowiedzieli na ponad 100 pytań dotyczących inwestycji. 16 marca 2010 r. podpisano porozumienie pomiędzy Akademią Morską w Szczecinie a spółką Polskie LNG w sprawie utworzenia Europejskiego Centrum Szkolenia LNG. Będzie to trzeci ośrodek tego typu w Europie i najbardziej nowoczesny. Kształcenie specjalistów z branży LNG odbywać się będzie na czterech symulatorach najnowszej generacji. Jeden z nich - symulator terminalu regazyfikacyjnego - został zakupiony przez spółkę Polskie LNG za kwotę ok. 1 miliona dolarów. W ramach Europejskiego Centrum Szkolenia LNG już w październiku br. zostaną uruchomione studia podyplomowe "Transport LNG i obsługa terminalu". 18 marca 2010 r. zawarta została umowa pomiędzy spółką Polskie LNG SA a Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem SA na świadczenie usługi regazyfikacji gazu skroplonego w terminalu LNG w Świnoujściu. Usługa będzie realizowana przez okres 20 lat, począwszy od 1 lipca 2014 roku. Obecnie trwa przygotowanie infrastruktury na placu budowy do rozpoczęcia prac budowlanych w drugiej połowie 2010 r. Terminal LNG w Świnoujściu zostanie oddany do eksploatacji 30 czerwca 2014 roku. Cała inwestycja realizowana jest zgodnie z przyjętym harmonogramem.
 
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl