Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Gdyński port zmienia oblicze

Obserwator Morski, 2010-01-30

Dokładnie 10 lat od powołania Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. oraz objęcia funkcji prezesa spółki przez Janusza Jarosińskiego, podpisał on 30 listopada 2009 r. w Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) umowę o dofinansowanie projektu "Przebudowa Kanału Portowego w porcie Gdynia". Wartość tego projektu, wspomagane-go środkami unijnymi, wynosi 95 min zł. Środki unijne z Funduszu Spójności wyniosą prawie 54 mln zł. Dodajmy, że projekt ten realizowany jest już od wielu miesięcy. Prace obejmują pogłębienie akwenów portowych, w tym toru wodnego wewnątrz portu oraz pogłębienie i powiększenie trzech obrotnic portowych. Niezbędna stała się także przebudowa nabrzeży poprzez zabezpieczenie konstrukcji oraz umocnienia dna przy nabrzeżach położonych wzdłuż oraz na końcu Kanału Portowego. Newralgicznym elementem dla bezpieczeństwa żeglugi stała się także przebudowa oraz poszerzenie w dnie (z 84 do 98 m) wejścia wewnętrznego do portu Gdynia poprzez przebudowę ostrogi pilotowej. Należy podkreślić, że w planie inwestycyjno-remontowym na lata 2009-2011 założone zostały nakłady inwestycyjne na infrastrukturę i suprastrukturę portową w wysokości ponad 462 min zł. Źródłem finansowania tych inwestycji, obok środków własnych, są fundusze unijne. O wielkości wykonanych, obecnie realizowanych i planowanych do 2011 r. inwestycji oraz ogromnej ich dynamice najlepiej świadczą dane o nakładach inwestycyjnych na portową infrastrukturę poniesionych w latach 2000-2008. Wyniosły one 456 min zł, co oznacza, że w pierwszych 8 latach wartość działalności inwestycyjnej Zarządu Morskiego Portu Gdynia była o 6 mln mniejsza niż wyniesie ona w latach 2009-2011. W ubiegłym roku ZMP Gdynia wy-dał na różne zadania inwestycyjne 112 mln zł oraz ok. 8 mln zł na remonty. Szacuje się, że dla 2010 r. wielkości te będą kształtować się: odpowiednio ok. 100 i 10 mln zł. Na wielkość nakładów inwestycyjnych złożą się wspomniana wcześniej przebudowa kanału portowego, II etap przebudowy nabrzeża Pomorskiego, który zakończyć się ma w końcu maja, dalsze prace związane z portowym układem drogowym, czyli wykonanie drogi od ul. Chrzanowskiego do Dworca Morskiego oraz przebudowa ul. Chrzanowskiego oraz portowego układu kolejowego. Duże środki prze-znaczone będą również na rozbudowę infrastruktury terenów, na których obecnie działa terminal drobnicowy. Pierwszą większą inwestycją na tym terenie będzie budowa podwójnej rampy do obsługi promów "Finnlinesa". Zlokalizowana ona będzie w miejscu styku nabrzeża Czeskiego z Rumuńskim. Do końca sierpnia br. zakończyć się ma budowa magazynu o powierzchni 7000 m2 przy ul. Kontenerowej. Będzie to pierwsza poważniejsza inwestycja na terenie planowanego Centrum Logistycznego gdyńskiego portu.
 
J. Drzemczewski
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl