Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Statecznościowa wpadka

Namiary na Morze i Handel, 2010-03-06

Testy, przeprowadzone ostatnio przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Morskiego, wykazały szereg zagrożeń na jednostkach morskich typu ro-pax, budowanych w oparciu o obowiązujące standardy Konwencji o Bezpieczeństwie Życia na Morzu (SOLAS) z 2009 r. Jak wykazały badania modelowe statku w stanie uszkodzonym, obecne rozwiązania konstrukcyjne nie gwarantują pełnego bezpieczeństwa statecznościowego i w konsekwencji mogą prowadzić do wywrócenia jednostek, w przypadku utraty szczelności kadłuba i wdarcia się wody. Symulacje przeprowadzone przez niemiecki ośrodek testowy HSVA, na bazie dwóch jednostek ro-pax, o różnych wymiarach kadłuba, dowiodły że w stanie uszkodzonym wykazują one zbyt niską zdolność "przetrwania", nawet na stosunkowo spokojnym morzu. Wstępne postępowanie wyjaśniające przyczyny tego stanu rzeczy wskazuje na błędne założenia "probabilistycznego algorytmu obliczeniowego stateczności" jednostek pasażerskich w stanie uszkodzonym, włączone (na mocy porozumienia sztokholmskiego) do Konwencji SOLAS 2009, a także znaczące uchybienia rozwiązań konstrukcyjnych, zapewniających wodoszczelność kadłuba. Wykryte uchybienia są nie do zaakceptowania i powinny zostać niezwłocznie skorygowane, w postaci poprawek do obowiązującej konwencji. Testy modelowe i symulacje komputerowe, trwające do końca lipca ub.r., pokazały, jak zawodnym narzędziem jest teoretyczna metodologia obliczeniowa, stosowana obecnie w oderwaniu od prób w warunkach rzeczywistych. Wyniki zaprezentowane Komisji Europejskiej wymagają dalszych badań i analiz, których zakończenie planowane jest na koniec br. KE jest żywotnie zainteresowana pomyślnym zakończeniem całego procesu, gdyż chce, aby Konwencja SOLAS 2009 stała się częścią unijnego prawa morskiego. Pomimo że weryfikacja postanowień konwencyjnych w zakresie wymagań statecznościowych nie została ostatecznie zakończona, a analiza zgromadzonych danych może przeciągnąć się w czasie, już teraz można stwierdzić, że jest to pierwszy przypadek, od czasów Samuela Plimsolla, kiedy to ustawa, mająca stać na straży bezpieczeństwa morskiego, powoduje jego zagrożenie.
 
Kpt. ż.w. Grzegorz Szyca
Namiary na Morze i Handel
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl