Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

VAT miesza w porcie

Kurier Szczeciński, 2010-02-16
Po ostatniej zmianie przepisów portowe spółki muszą płacić 22-proc. VAT od przeładunków i składowania towarów, jeśli nie wykonują tych usług bezpośrednio dla armatorów. Port poprosił parlamentarzystów o zmiany w ustawie, które przywrócą zerową stawkę tego podatku. Przed zmianą przepisów wszystkie usługi związane z transportem morskim, rybołówstwem oraz przeładunki i składowanie towarów w porcie były objęte zerową stawką VAT-u. Po zmianie ustawy podatkowej pojawiły się w tej sprawie duże wątpliwości. Znalazł się bowiem w niej zapis mówiący o tym, że taką stawkę można stosować tylko w przypadku usług bezpośrednio świadczonych na rzecz armatorów morskich. Tymczasem nie są to jedyni klienci portowych spółek, gdyż zaliczają się do nich także m.in. spedytorzy i różnego rodzaju podmioty pośredniczące. - Powstał problem w interpretacji, czy ten VAT ma być zerowy, czy płacony według stawki 22 proc. -wyjaśnia Paweł Adamarek, dyrektor finansowy Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. - Różne interpretacje na ten temat wydawały poszczególne urzędy skarbowe. To rodzi niebezpieczne sytuacje, bo ktoś uzna, że jest zero VAT-u, a później zakwestionuje to Urząd Kontroli Skarbowej. Ten 22-proc. VAT później można wprawdzie odzyskać, ale pogarsza to płynność finansową spółek działających w porcie, bo muszą one czekać 2-3 miesiące na zwrot z urzędu skarbowego. To na pewno nie poprawia konkurencyjności naszych portów. Sprawą VAT-u zajął się ostatnio w Warszawie Parlamentarny Zespół ds. Gospodarki Morskiej, w którego spotkaniu udział brała wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko oraz wiceminister finansów Maciej Grabowski. Przedstawiciele ZMPSS i Rady Interesantów Portu Szczecin, która skupia związane z nim podmioty, przekazali ministrom i szefowi zespołu propozycje zmian w ustawie o VAT. Mają one znowu przywrócić zerową stawkę na wszystkie portowe usługi. - Wprowadzenie zapisu o tym, że można ją stosować tylko w przypadku usług świadczonych armatorom morskim, to nadinterpretacja dyrektyw unijnych. Parlamentarzyści ustalili, że spotkają się za dwa miesiące, żeby dalej zająć się tą sprawą - mówi Paweł Adamarek.
 
(mak)
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl