Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Zielony korytarz

Kurier Szczeciński, 2009-10-23

Jedenaście regionów z sześciu państw - w tym Zachodniopomorskie - zabiega o utworzenie środkowoeuropejskiego korytarza transportowego CETC-ROUTE65, który połączy Morze Bałtyckie z Adriatyckim. Chodzi o ujęcie go w unijnej strategii. Projektowi poświęcona była specjalna konferencja, która się odbyła 13 października w Brukseli. Konferencja zorganizowana w budynku Komitetu Regionów przez Sekretariat Techniczny CETC oraz Biuro Regionalne Województwa Zachodniopomorskiego w Brukseli spotkała się z dużym zainteresowaniem. Wzięło w niej udział ok. 80 osób z różnych państw. Spotkanie to - pod nazwą "Greener and smarter transport" - było częścią projektu o tym samym tytule współfinansowanego przez Fundusz Wyszehradzki. - CETC to wysiłek 11 regionów z sześciu krajów chcących utworzyć zielony korytarz multimodalny, czyli taki, który w najbardziej efektywny sposób połączy różne środki transportu i jest przyjazny środowisku - mówił na konferencji Jeno Manniger, przewodniczący Komitetu Sterującego CETC-ROUTE65. - To trasa łącząca północ z południem, będąca częścią dawnego szlaku bursztynowego. Jeno Manniger podkreślił, że celem brukselskiej konferencji jest zwrócenie uwagi na potrzebę ustanowienia tego korytarza w najbliższej przyszłości. - CETC nie stanowi części sieci TEN-T, ale czynimy wysiłki, by go do niej włączyć -zaznaczył Mattia Pellegrini, przedstawiciel Komisji Europejskiej do spraw transportu. -Nie jest to jedyny korytarz, który ma połączyć Bałtyk z Adriatykiem. Dokonujemy przeglądu projektów, dyskutujemy na temat istniejącej sieci i możliwości jej rozwoju. Źródłem około 25 proc. emisji dwutlenku węgla w Unii Europejskiej jest transport, dlatego zielone korytarze są tak ważne. Słowacki eurodeputowany Alajos Meszaros podkreślał, że CETC-ROUTE65 przyniesie korzyści wszystkim regionom biorącym udział w projekcie. - Wszyscy chcielibyśmy podróżować szybko i bezpiecznie, a CETC to najkrótsza droga między Bałtykiem a Adriatykiem, omijająca Alpy - mówił Thomas Lantz, wiceprzewodniczący parlamentu regionu Skania, główny pomysłodawca środkowoeuropejskiego korytarza. - Musimy też nieco inaczej podejść do problemu transportu, przenieść go na inne gałęzie, jak chociażby kolej. Według Wojciecha Drożdża, wicemarszałka województwa zachodniopomorskiego, który prowadził drugą sesję plenarną konferencji, infrastruktura transportowa stanowi krwiobieg gospodarki. Dlatego ma tak ogromne znaczenie dla rozwoju regionu. Z punktu widzenia Polski CETC to jedyny w pełni multimodalny korytarz transportowy, bo łączy transport morski, drogowy, rzeczny i kolejowy. W jego rejonie mieszka 15 milionów ludzi zdolnych do pracy, chcących rozwoju miejsc, w których żyją. Dlatego to przedsięwzięcie będzie nie tylko wyznacznikiem rozwoju gospodarczego, ale też społecznego. O znaczeniu korytarza dla rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu mówił Jarosław Siergiej, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA - To także szansa na usunięcie wąskich gardeł transportowych w Europie Zachodniej -zauważył J. Siergiej. Inny przedstawiciel naszego regionu - Zbigniew Zbroja, koordynator Inicjatywy Klastrowej - podkreślał znaczenie turystyczne korytarza. - Obecnie najważniejsza jest promocja naszych działań, musimy walczyć o uzupełnienie sieci TEN-T w przyszłym roku - powiedział nam wicemarszałek Drożdż. - Liczymy na wsparcie Ministerstwa Infrastruktury, ma powstać specjalna grupa samorządowo-rządowa. Staramy się o międzynarodowe uznanie inicjatywy. Konferencja ministrów transportu, planowana na wiosnę 2010 roku w Szczecinie, ma być zwieńczeniem tych starań. Na konferencji w Brukseli z prezentacją wystąpił przedstawiciel resortu infrastruktury Adrian Mazur. Nie zabrakło też polskich eurodeputowanych: byli Marek Gróbarczyk, Sławomir Nitras i Artur Zasada. - Na konferencji widać było jedność i determinację regionów zainteresowanych utworzeniem środkowoeuropejskiego korytarza transportowego - podsumował W Drożdż. - Mimo różnych przeciwności i zaszłości historycznych nasza mobilizacja jest na tyle duża, że widzę szansę, by ta największa inicjatywa regionalna w Europie zakończyła się sukcesem.
 
Elżbieta Kubowska
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl