Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi

Powrót

Wydrukuj artykuł

"Giewont" na wodzie

Morza i Oceany, 2009-09-29

Po sobotnim wodowaniu "Giewont" (statek o nośności 80.000 ton ) jest największym masowcem w historii Polskiej Marynarki Handlowej (choć mieliśmy już większe tankowce). Jeśli flota PŻM powróci pod biało-czerwoną banderę, będzie to więc okręt flagowy PMH. Oddanie do eksploatacji jednostki spodziewane jest na początku przyszłego roku. Budowy statku, ze względu na brak opłacalności, nie chciała podjąć się żadna z polskich stoczni. M/s "Giewont" ma 230 metrów długości i ponad 32 metry szerokości. Jak duży jest to statek najlepiej obrazuje porównanie z transportem lądowym : ładunek jaki może przewozić odpowiada pociągowi złożonemu z ok. 1330 węglarek o łącznej długości 32 kilometrów. Samo wodowanie będzie miało nieco odmienny przebieg od tego, które mogliśmy oglądać np. w Stoczni Szczecińskiej Nowej. Zamiast zjazdu po slipie, jednostka będzie wodowana w sposób "łagodny", poprzez wypełnienie suchego doku, w którym budowany jest statek. M/s "Giewont" jest klasycznym masowcem i będzie przewoził takie ładunki jak węgiel, zboża, rudę żelaza itd. W fachowej nomenklaturze ta grupa tonażowa (wielkość) określana jest jako Kamsarmax, czyli największy statek, jaki może wpłynąć do portu Kamsar w Gwinei. Nie oznacza to jednak, że "Giewont" będzie odwiedzał ten port. Ze względu na wielkość i zanurzenie na pewno nie wpłynie do Szczecina. Nowa jednostka PŻM jest pierwszym z czterech tego typu masowców, które w latach 2010-2011 mają powstać dla PŻM w stoczni New Times Shipyard. Kolejne będą również nosić nazwy polskich szczytów górskich : m/s "Jawor", m/s "Ornak" oraz m/s "Rysy". Budowa statku to jeden z elementów realizowanego obecnie - pomimo kryzysu, bez żadnych przeszkód i opóźnień - programu odnowy tonażu Polskiej Żeglugi Morskiej. Przewiduje on powstanie do końca 2013 roku łącznie 34 masowców. Wartość tego programu inwestycyjnego przekracza miliard dolarów.
 
Krzysztof Gogol
Morza i Oceany
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl