Sklep    |  Mapa Serwisu    |  Kontakt   
 
Baza Firm
Morskich
3698 adresów
 
Zaloguj się
 
 
Szybkie wyszukiwanie
Szukanie zaawansowane
Strona głównaStrona główna
Wszystkie artykułyWszystkie artykuły
<strong>Subskrybuj Newsletter</strong>Subskrybuj Newsletter
 

  Informacje morskie. Wydarzenia. Przetargi
Wydrukuj artykuł

Cenne porty

Kurier Szczeciński, 2009-07-13
Coraz więcej gmin widzi korzyści w przejmowaniu portów. Po Darłowie, Mrzeżynie, Kołobrzegu teraz Dziwnów zabiega o skomunalizowanie portowych gruntów. Jeśli się uda, powstanie tu 400-metrowe nabrzeże, przy którym będą mogły cumować jachty. Lokalizacja jest wprost idealna, bo Dziwnów to jedyny port w Zachodniopomorskiem łączący Bałtyk z wodami śródlądowymi. Wybrzeże w Zachodniopomorskiem to m.in. cztery duże porty morskie, 10 małych i 13 przystani rybackich. Do gmin, które zadbały o swój udział w terenach portowych należy między innymi Darłowo. Miejska spółka jest właścicielem 24 proc. powierzchni portu. - Uważam, że komunalizacja portów w tych gminach, które jeszcze dotychczas o to nie zadbały, byłaby dla nich bardzo korzystna. Skomunalizowany port rozwija się dynamicznie. Fundusze pozyskiwane z opłat portowych pozwalają na rozbudowę infrastruktury. Pewnie dlatego nasz port cieszy się coraz większym zainteresowaniem żeglarzy - mówi Małgorzata Tepurska, dyrektor Zarządu Portu Morskiego Darłowo. Zarząd Portu Morskiego Mrzeżyno - jednostka budżetowa Urzędu Miejskiego w Trzebiatowie - funkcjonuje od dwóch lat. W stosunkowo niewielkim porcie jest właścicielem wszystkich gruntów i nabrzeży. Wyjątek stanowią portowe falochrony, które wciąż jeszcze należą do Urzędu Morskiego. - Dwa lata temu przejęliśmy port w dość złym stanie - mówi dyrektor Zarządu Portu w Mrzeżynie Wojciech Grzymkowski. - Najgorzej wygląda nabrzeże zachodnie. Jeśli uda nam się pozyskać środki, aby je wyremontować, powstanie kilkaset metrów nabrzeża postojowego. Zdaniem Grzymkowskiego porty w rękach gmin to dobry pomysł, bo łatwiej dopilnować wszystkiego, gdy gospodarz jest na miejscu. Podobnie sądzi prezes ZPM Kołobrzeg Henryk Rupnik. Dzięki jego staraniom kilka dni temu podpisano umowę przedwstępną z Polską Żeglugą Bałtycką. Na jej podstawie ZPM zyska kolejnych 11 ha gruntów w kołobrzeskim porcie. Jeśli dojdzie do podpisania właściwej umowy, a wszystko wskazuje na to, że tak się stanie, ZPM Kołobrzeg będzie posiadał już w sumie 35 proc. powierzchni portu. O port dla gminy od dawna zabiega Dziwnów. - Formalności miały być załatwione z końcem czerwca, ale kilka dni temu wezwano nas do uzupełnienia dokumentów - wyjaśnia burmistrz Dziwnowa Krzysztof Kozicki. - Na szczęście to tylko drobne formalności, które nie staną na drodze do ostatecznego załatwienia sprawy. Gmina chce postawić na przyjmowanie sportowych jednostek. Planuje wybudować nowe, 400-metrowe nabrzeże, przy którym będą mogły cumować jachty. Na brak chętnych pewnie nie będzie narzekać, bo tylko od maja do października ub. roku zawinęło ich tu 1400 (!).
 
Przemysław Weprzędz
Kurier Szczeciński
 
Strona Główna | O Nas | Publikacje LINK'a | Prasa Fachowa | Archiwum LINK | Galeria
Polskie Porty | Żegluga Morska | Przemysł okrętowy | Żegluga Śródlądowa | Baza Firm Morskich | Sklep | Mapa Serwisu | Kontakt
© LINK S.J. 1993 - 2024 info@maritime.com.pl